Povestea celor doi etnici imigranți armeni care au făcut cunoscut rahatul turcesc în SUA, încă mai atage atenția. Brandul desemnează o savoare tradiţională în Washington DC.

aplet

Fabrica de rahat turcesc (lokum în limba turcă) care a fost înființată de cei doi armeni la începutul secolului XX în Washington, încă mai produce dulciuri tradiționale turcești și în ziua de azi.

În anul 1921, într-un articol al cotidianului The Seattle Times, a fost prezentată reclama un nou deliciu pe nume ,,Aplets”,care era preparat din cele mai bune mere, nuci și miere din Washington.

După deliciul Apletts a ieșit pe piaţă un alt nou deliciu pe nume Cotlet, acesta era preparat din caise. Peste tot în lume aceste delicii a fost cunoscute sub numele de “Aplets & Cotlets”.

Lokum, este un cuvânt arabesc dar în occident acest rahat turcesci (lokumuri) e cunoscut sub numele de Turkih Delight.

Chiar dacă nu se știe proveninența lui , se presupune că ar fi apărut în secolul IX. Conform Sherbet and Spice, rahatul a fost inventat în palatul Imperiului Otoman. Delicii identice se produc și în Rusia, Balcani și Grecia.

doi armen
Cei doi armeni care au imigrat în SUA, Mark Balaban și Armen Tertsagian, nu au avut succes la începuturile înfiinţării firmei lor. Dar până și în ziua de astăzi, compania de produse alimentare Liberty Orchards din Washington, încă vinde rahatul de tip Aplets & Cotlets acesta fiind un brand de mare succes.

Cei doi armeni care au imigrat în SUA, Mark Balaban și Armen Tertsagian, nu au avut succes la începuturile înfiinţării firmei lor. Dar până și în ziua de astăzi, compania de produse alimentare Liberty Orchards din Washington, încă vinde rahatul de tip Aplets & Cotlets acesta fiind un brand de mare succes.

Cei doi asociați au cumpărat o livadă de pomi fructiferi după care și-au dezvoltat afacerea. Ei au început să se gândească ce să facă cu fructele care rămân. Zilele trecute, la radioul național NPR a fost difuzată povestea acestei fabrici. Ea încă mai funționează sub conducerea lui Greg Taylor (nepotul fondatorului). Conform precizărilor lui Taylor, bunicul lui şi asociatul său erau singurii armeni din zonă și a început această afacere cumpărând o livadă de pomi fructiferi. Această livadă se află la o distanţă de 100 de mile. Chiar dacă azi livada este vândută, brandul încă funcționează cu succes.

Cei doi asociați au vrut să devină singurii care produc astfel de delicii în SUA. Pentru că merele de Washington-ului erau renumite, ei au ales numele de Aplet, care a devenit un produs popular care se făcea cadou.

turkish

Cei doi asociați au făcut o schimbare la tradiționalul rahatului turcesc, schimând gustul de trandafir. Din motive politice, ei s-au ferit să precizeze că acest deliciu este de fapt rahat turcesc. Mai apoi au luat decizia ,,Să nu ne fie frică să spunem că Produsul nostru este turcesc.”

Pănă și în prezent „Aplets & Cotlets” este considerat ca un gust specific al unei zone din Washington. Gusturile copilăriei imigranților, refăcute în produsele actuale reprezintă una din cele mai importante specificicităţi ale bucătăriei americane.