[De Reuven Firestone*]

Luna trecută m-am întâlnit cu Fethullah Gülen, „omul din spatele loviturii de stat”, potrivit președintelui Turciei Recep Tayyip Erdoğan din Turcia, care îl acuză pe acest cleric singuratic de a fi creierul din spatele loviturii de stat eșuate vara trecută în Turcia.

Cei inspirați de Gülen sunt un antidot la otrava care este răspândită în întreaga lume musulmană împotriva evreilor și a celorlalte comunități minoritare.

Începând cu anul 1999 Gülen a trăit în exil,departe  de patria sa, într-un ansamblu mic transformat dintr-o tabără de vară veche din Poconos Pennsylvania. Ansamblul este acum un centru de refugiu modest, unde acesta trăiește și își tine predicile. Am fost în vizită acolo pe 5 decembrie, cu doi colegi, rabinul Haim Beliak, care este un activist social în America și Polonia, și profesorul de studii religioase Mark Juergensmeyer de la Universitatea din California din Santa Barbara, care cercetează terorismul.

Pe când intram în sala de ședință, Gülen a intrat pe o altă ușă și aproape că s-a prăbușit. (El suferă de o boală de inimă și diabet). A fost prins de către un însoțitor și așezat într-un fotoliu simplu timp în care ne-a făcut semn să ne așezăm și noi.

Am crezut că întâlnirea va dura aproximativ cinci minute în aceste circumstanțe. Am vorbit aproape o oră.

Prima întrebare a lui Gülen pentru noi a fost, practic, despre cum ne angajăm în proiecte în lume. Beliak i-a povestit despre activitatea sa din Polonia, menită sa reconstituie comunitățile evreiești distruse de acolo. Unul dintre traducătorii turci din cameră, Imamul Abdullah Andepli de la Universitatea Duke, i-a explicat lui Gülen că mai mult de 3 milioane de evrei polonezi au fost uciși de naziști în timpul Holocaustului, ceea ce practic a exterminat evreimea poloneză.

În conversația care a urmat, a devenit clar că, deși Gülen știa despre Holocaust, la fel ca mulți alții din lumea musulmană, el nu avea nici o idee despre amploarea lui îngrozitoare. A insistat pe detalii. Zguduit vizibil, el a spus: „Eu admir profund poporul evreu, care timp de o mie de ani de exil a reușit să își păstreze cultura și viața religioasă. Acest lucru ne poate învăța multe. Avem nevoie să ne cunoaștem mai bine și să fim conștienți unul de durerea celuilalt. „

Apoi, când Gülen a aflat că am fost un savant al Islamului și Coranului, acesta a părut surprins într-o oarecare măsură că un non-musulman ar putea fi interesat de astfel de lucruri.

„Este interesant de știut că un om de știință evreu și-a dedicat viața lui academică pentru studii islamice și pentru a preda evreilor despre Islam”, a spus el. „Noi musulmanii trebuie să facem același lucru în raport cu celelalte religii. ”

În scopul unei dezvăluiri totale, vreau să vă spun că am ținut cursuri și predat la o serie de forumuri organizate de grupurile inspirate de Gülen. Aceste grupuri mi-au plătit cheltuielile de transport și de călătorie, la fel ca atunci când am fost invitat să mă adresez grupurilor de evrei sau de altă natură, cu o singură diferență: Nu accept onorarii pentru prelegerile adresate grupurilor musulmane.

Am întâlnit un om minunat care mi-a transmis o bunătate și o căldură profundă. Nu am văzut o personalitate mai carismatică, precum e acest om. Pare să fie umilința lui, cea care inspiră atât de mulți oameni”

A fost nevoie de timp și o parte importantă din proprii mei bani pentru a zbura de-a lungul întregii țări pentru a îl întâlni pe Gülen, însă efortul a meritat. Am întâlnit un om minunat care mi-a transmis o bunătate și o căldură profundă. Nu am văzut o personalitate mai carismatică,precum e acest om.Pare să fie umilința lui, cea care inspiră atât de mulți oameni. Am văzut camera simplă în care el trăiește, adiacentă camerei în care ne-am cunoscut: o saltea pe podea, un covor de rugăciune, câteva cărți și o masă de lectură. Tot ceea ce am știut înainte de întâlnire se confirma la acea oră: Acest om nu este genul de persoană care ar (sau chiar ar putea) planifica o lovitură de stat.

Un pic de istoric: Gülen l-a sprijinit pe Președintele Erdoğan, atunci când cel din urmă a candidat prima dată pentru camera deputaților pentru că Gülen credea (așa cum au făcut mulți alți observatori, inclusiv eu), că Erdoğan și partidul său al Justiției și Dezvoltării ar dovedi lumii că Islamul și democrația nu se exclud reciproc. Pentru câțiva ani, acest sprijin a continuat. Dar când Erdoğan a început să se orienteze către autoritarism si puterea absoluta, unii dintre susținătorii lui Gülen au început să expună intențiile sale și ceea ce s-a dovedit a fi corupția masivă în administrația sa. Ca rezultat, Erdoğan l-a declarat pe Gülen și pe adepții săi firak-i Dall – apostați. Acesta este un termen alocat pentru trădarea de cea mai rea natură și perfidia împotriva islamului. De fapt, în lexiconul islamist după care se ghidează președintele Turciei, a aplica această etichetare împotriva cuiva este echivalent cu a emite o condamnare la moarte împotriva sa.

Când Juergensmeyer l-a întrebat de ce crede ca Erdogan a asociat lovitura de stat eșuată cu persoana lui, Gülen a răspuns: „Nu știu, dar președintele nu poate suporta critici, așa că atunci când am început să critic orientarea sa spre autoritarism acesta a început să ne urască.”

A fost acum 15 ani când am auzit prima dată de Fethullah Gülen. Predam la Universitatea din California de Sud, de șapte sau opt ani, când am întâlnit un tânăr student turc care a întrebat dacă am auzit vreodată de Gülen. „Nu”, i-am răspuns. Apoi a întrebat dacă aș vrea să mă cunosc cu un grup de musulmani interesați să ajungă la evreii și creștinii din Los Angeles. Acesta a fost începutul unui drum lung care l-am avut cu o comunitate de oameni remarcabili.

Milioane de oameni au fost inspirați de Gülen la felul de activism pe care noi evreii îl numim Tikkun Olam (literal, „repararea lumii” sau de a face lumea un loc mai bun). Ei construiesc școli în zonele de conflict, cum ar fi Afganistan, Pakistan și Nigeria, precum și în zonele subdezvoltate din Asia Centrală, Turcia, America de Sud și Africa sub-sahariană. Aceste școli predau științele exacte și umane. Islamul nu are nici un rol în curriculum. Am vizitat câteva din aceste școli, în călătoriile mele, și am observat pentru mine că nu a existat nici o presiune pentru a încuraja copiii să devină musulmani sau mai tradiționali în practica lor, în cazul în care deja sunt musulmani.

Deoarece fondatorii și mulți dintre profesorii și administratorii școlilor erau profund credincioși și înșiși musulmani practicanți, am întrebat de mai multe ori de ce nu îndeamnă către Islam. Mesajul pe care l-am auzit a fost simplu și consecvent, „Noi credem că copiii ar trebui să fie educați în științele exacte și umane, și să fie inspirați de valori pozitive și fapte bune. „Misionarismul” nostru, dacă s-ar putea numi astfel, este modelarea acestor valori. Daca le place acest motiv, ei pot afla mai multe. Dar noi nu facem misionariat.”

„Noi credem că copiii ar trebui să fie educați în științele exacte și umane, și să fie inspirați de valori pozitive și fapte bune. „Misionarismul” nostru, dacă s-ar putea numi astfel, este modelarea acestor valori. Daca le place acest motiv, ei pot afla mai multe. Dar noi nu facem misionariat.”

Mișcarea persoanelor și a organizațiilor inspirate de Gülen este numită „Hizmet”, ceea ce înseamnă „serviciu”, în limba turcă.

În America, Hizmet a dezvoltat o serie de școli charter și centre de dialog, inclusiv în zona L. A. în cazul în care locuiesc.

Guvernul turc a încercat să închidă aceste școli pentru că ar fi „ajutat la instigarea unei lovituri de stat eșuate în iulie în Turcia”, potrivit unui articol din Los Angeles Times. Atât L.A. Unified School District cat și Inspectoratul Județean al Educației din L. A., au constatat probleme de management la școală care implică probleme fiscale și de personal. Dar inspectoratul departamental , potrivit articolului the Times, ” a fost impresionat de rezultatele academice vizibil remarcabile și dovezile unei gestionări noi și îmbunătățite [ale școlilor] ” și a autorizat funcționarea acestora în continuare.

Am lucrat cu activiștii HIZMET din Los Angeles, Houston, Denver, Atlanta, Cleveland și New York, și, de asemenea, din Turcia, Singapore și Manila. Am călătorit cu membrii mișcării și am rămas în casele lor. Am avut lungi discuții cu ei la cinele din casele lor și din a mea. Am participat la conferințe academice la care mișcarea a fost și disecată și criticată de către simpatizanți și adversari. Am citit o jumătate de duzină de cărți despre Gülen și mișcarea pe care a inspirat-o. Recunosc că ceea ce am să spun va părea hiperbolic, dar adevărul este că nu am întâlnit nici măcar o singură persoană inspirată de Gülen pe care să n-o fi admirat.

Am lucrat cu activiștii HIZMET din Los Angeles, Houston, Denver, Atlanta, Cleveland și New York, și, de asemenea, din Turcia, Singapore și Manila. Am călătorit cu membrii mișcării și am rămas în casele lor. Am avut lungi discuții cu ei la cinele din casele lor și din a mea”

Acest lucru nu este numai experiența mea. Cunosc zeci de oameni, inclusiv rabini, miniștri, academicieni, avocați și alții care au împărtășit experiența mea. Odată, la un târg de carte din Turcia am cerut unui editor turc evreu punctul său de vedere despre Gülen și comunitatea sa.

Domnul mi-a răspuns că, din perspectiva lui ca un evreu care a suferit sub dominația musulmană, el preferă întotdeauna seculariștii, dar Islamul practicat de adepții lui Gülen era cel mai bun pe care și l-ar fi putut imagina.

În America, mass-media are tendința de a reda necritic dezinformarea calomnioasă despre Gülen și proiectele pe care acesta le-a inspirat. Nu sunt naiv. Am trăit în Egipt și am petrecut mult timp în Turcia și în lumea arabă. Incă călătoresc în mod regulat în Pakistan, Golful Persic și Asia de Sud-Est. Am experimentat o mulțime de antisemitism în lumea musulmană, inclusiv în Turcia. Cei inspirați de Gülen sunt un antidot la otrava care este răspândită în întreaga lume musulmană împotriva evreilor și a celorlalte comunități minoritare.

Cu toate acestea, sunt aceiași oameni pe care Erdoğan acum îi demonizează ca fiind cauza eșecurilor turcești în economie, diplomație, armată și politica internă. Mai multe mii au fost aruncate în închisoare, fără nici o audiere, după ce a fost scoși cu forța din locurile lor de muncă ca profesori, avocați și multe alte profesii. Oamenii cu care am lucrat ani de zile sunt literalmente pe fugă, ascunzându-se în Turcia și în speranța de a părăsi țara înainte de a fi capturați. Avocații care îi apără sunt ei înșiși arestați.

Noi evreii știm ce înseamnă să fii un țap ispășitor pentru a distrage atenția de la corupție și eșec guvernamental. Nu ar trebui să ne lăsăm manipulați pentru a transforma o altă comunitate inocentă în țap ispășitor. Ar trebui, în schimb, să fim aliați ai acestui grup, care de ani de zile a pus construirea de relații între credințe și înțelegerea în topul agendei sale.


(*) Reuven Firestone este Profesor Regenstein și predă Iudaismul Medieval și Islamul la Hebrew Union College.